Friday, June 7, 2013

Ajinomoto....???

 http://freshreform.net/blog/wp-content/uploads/2012/06/msg.jpg

Percaya x kalau aku kate sebabkan ajinomoto, wujudnya pergaduhan antara kawan baik?? Hard to believe but yeah, so true. Aku cakap nie bukan suke2 je tapi based on true story. Ekeke..

To make the story short, si A masak sup tapi die x letak ajinomoto. So si B, C dan D mcm bengang. Mase si A solat dan mengaji, si B senyap2 masukkan ajinomoto. Aku rase sampai sekarang si A xtau. Haha....aku nampak situasi kat sini and aku paham.

Ajinomoto atau MSG. Hmm...berape lame da aku xmasak pakai MSG? Aku sendiri pun xingat. Walaupun aku xmasak pakai MSG, tapi aku tau aku makan MSG. Mase makan kat kedai, makan junk food, sume tu ade MSG. Tipu la kalau aku xmakan MSG langsung. 

To tell you the truth la, bagi aku, masakan ade MSG ke, xde MSG ke, same je. Xde beza pun. Cube bagitau aku ape yang beza? Lagi sedap? Orang lain masak xpakai MSG pun sedap je. Chef kat tv masak, ade pakai MSG ke? 

Tau x kenape aku dan family aku berhenti letak MSG dalam masakan? Sebab mak aku. Why? Mak aku salah seorang pesakit strok. Ye, strok. Sebelum die kene strok, die da ade darah tinggi. Lifestyle mak aku, well not that healthy. Die banyak consume gula, MSG, minyak etc. Disebabkan gula + MSG + kolesterol = darah tinggi. 

Kalau tengok kat internet (nie je source terdekat aku), MSG memang banyak keburukan. Boleh menyebabkan barah. Tu pembacaan aku secara laju la. Haha...so, itu salah satu alasan lagi kenapa xyah guna MSG.

Sekarang nie, bapak aku ade jugak gune MSG kalau nak masak sambal die. Bapak aku kalau masak sambal, memang extremely pedas. Xpenah lagi aku rase sambal org lain yang lebih pedas daripada die. So die macam agak2 la kalau nak masukkan cili api. Tapi kalau die terlebih cili api, die memang akan masukkan MSG. Aku selalu larang (?) bapak aku drpd gune MSG. Selalunya, aku win la. Haha...

Lagi 1, disebabkan aku banyak makan MSG (makan luar) sepanjang aku duduk kat U dan rumah sewa skang nie, aku cube sedaya upaya elak guna MSG kat uma. Sekurang2nya, xla banyak aku consume MSG. Better kurangkan drpd makan berterusan. (ape2 je la)

Post aku bukan nak kritik orang yg makan MSG. Not at all. This is only based on my experience and ape yang berlaku di sekeliling aku. The conclusion is same je rase makanan ade MSG dengan yg xde MSG. Peace out!

2 comments:

  1. kalo ko mkn mskn ak,,yes ko mkn msg.haha..

    tp ak gn hilal,,bkn ajinomoto..eheh

    ReplyDelete