Monday, November 11, 2013

Food critics!

You know when people criticize you about something, they either want you to achieve better or they just like to critic. 

Bagi aku, aku boleh terima kritikan. Well, most of the time, ade jugak yang aku x terima. Aku kan ego, keras kepala etc. Kritikan daripada orang luar selalu sangat aku ignore. Tapi bile aku fikir2 balik, ade jugak la aku fikir and aku amik utk perkembangan diri. Haha....boleh blah ayat aku?

But family members punye kritikan agak sukar jugak utk aku terima. Not all people boleh terima kritikan. it hurts you more deeply than other people yang kritik. So yeah.

The situation is like this. Aku da lame belajar (?) masak. Since aku form 4, 5 macam tu la. Aku pun x ingat. Before that time, aku xmasak la. Mak aku pun xbagi aku duduk dapur masa die masak. So, input tu aku dapat sikit je. Tapi bile mak aku da start sakit, bapak aku la yang masak untuk kitorang. Lame2, da beralih kepada aku plak peranan tu. 

To tell you the truth, aku boleh masak tapi aku x pandai masak. "Boleh" dan "Pandai" adalah dua perkataan yang membawa dua maksud yang berbeza. Boleh masak x semestinye sedap. Dulu, aku xde la dengar complaint bagai. Tapi bile besar nie, maybe expectation makin tinggi so aku banyak terima kritikan. Kadang2 tu aku bengang jugak la. Haha...

Mana x bengang. Aku prefer kalau orang makan masakan aku, just keep the comment to themselves. Xpun, bagitau dalam manner la. Sometimes, aku rase malas nak masak. Sebabnye kritikan yang akan keluar. Haha...boleh plak macam tu kan. 

Sebenarnye, aku jeles dengan orang yg ade bakat memasak. I mean orang yang jarang masuk dapur tapi bile die masak, masakan die tu menjadi. Oh sungguh jeles. Aku x macam tu. Ikut resepi pun xjadi jugak. Kalau sekali aku xkesah tapi da banyak kali. Sigh~

So, sile la jangan jadi macam aku. Sebabnye aku try nak improve sampai aku give up. But I will try to improve again, day by day. 

p/s: malasnye nak keje esok.

No comments:

Post a Comment