Saturday, May 24, 2014

Teacher vs The Real Me

Teacher. Teaching. Hard work. Really hard work. I know semua keje memang susah. Mana ada keja yang senang kat dunia ni. Maybe keja yang orang kata keja goyang kaki tu pun susah. Mana la tau. To be honest, aku tau aku x berapa pandai mengajar. The reason is too obvious if you're one of my students.

Memang, aku tau dan aku faham, bukan semua orang boleh jadi tenaga pengajar, jadi pendidik dan sebagainya yang berkaitan la. Tapi tu la. Macam aku cakap tadi, rasanya mengajar bukan untuk aku. Tapi selain daripada mengajar, apa lagi yang boleh aku buat? Nothing maybe. Yeah, maybe I can try different field of work tapi of course la, diorang mesti nak cari pekerja yang at least ada kelulusan yang berkaitan. Ni dengan ijazah pendidikan yang aku ada, adalah agak sukar untuk memenuhi pasaran pekerjaan sekarang. 

Aku bukan x suka giler mengajar. Half of me rasa "oh, bole la mengajar nie. Seronok pun seronok. Masa pun singkat je". Half of me x rasa macam tu. That second half rasa macam tu sebab aku rasa aku tak pandai mengajar. Previous workplace di mana aku pernah mengajar pernah complaint kot kata x dapat apa-apa input daripada aku. Oh down giler aku.

And now, kat tempat kerja sekarang pun macam tu jugak. Aku ajar pun dikatakan tidak diajar. Sampai dia kata dia tak belajar apa-apa langsung hari tu. Aku rasa macam kena panah tepat kat dada. Menusuk kalbu. Kalau aku ni memang cepat nangis, memang aku nangis da depan student tu. Of course kebanyakan benda dia da tau, tapi tugas aku hanyalah untuk mengajar. Dia pun xnak bagitau aku whether dia da belajar ke belum. Aduh sedih betul aku. And then, another English beginner level student pun xnak aku ajar. Maybe sebab aku macam selalu marah2 dia, and mungkin jugak dia xpaham apa yang aku ajar. And I'm sorry about that. Yang nie pun buat aku down. Plus, lecturer yang ganti aku sekali tu foreigner so maybe dia rasa she's better than me and to be honest, memang aku setuju.

Aku di 'hire' untuk bekerja kat situ sebagai cikgu bahasa melayu so what do they expect? Kena bear with me la. Or push the management untuk tambah lecturer. Aku yang tersepit kat sini tau. Student x puas hati pasal lecturer lain, bagitau aku. Apa yang aku boleh buat? Aku da la baru keje kat situ. Ah stress.

Of course, this is a private center and they pay a lot for it. Plus, they are foreigners. Tapi nak expect ape belajar English kat country yang native language nya bukan English? Just because kos belajar kat sini cheaper than pegi US or UK doesn't mean you have to demand everything. Kadang2 buat aku bengang jugak la. Entah la. Harap2 cepat la keluar result SPP. Kalau xdapat pun, at least ada alasan nak berhenti keje. Sigh~

No comments:

Post a Comment