Wednesday, August 11, 2010

sElAmAt MeNyAmBuT rAmAdHaN aL mUbArAk!

hoho..xsangke da masuk 1 Ramadhan...pejam celik, pejam celik je da sampai bulan yang mulia ni. hmm.....ape persiapan anda semua nak menyambut ramadhan nie? saye pasti setiap orang ada cara tersendiri untuk menyambut ramadhan ni. muahaha...skema giler ayat aku! bile da masuk bulan ramadhan nie, aku da mixed feeling. first, aku sedih xdapat contact bapak aku untuk wish selamat berpuase....ohoho...actually, sebelum nie, xde plak aku wish kat bapak aku....hehe....tapi xpe la kan.

selain 2, aku rase seronok gak coz puase kan..skali setahun je beb....lagipon, sebelum nie, tyme aku ganti pose, orang laen sedap2 makan. hah, kali nie hampir semua orang xble makan..muahaha..ape2 pon, tyme aku dengar tazkirah semase solat tarawikh tadi, Nabi sendiri kate kebanyakan manusia kat muka bumi nie yang berpuase xdapat ape2 kecuali lapar, sama juga dengan kebanyakan orang yang beribadah pada waktu malam, mereka hanya dapat berjage malam sahaja.

maksudnye kat sini, kalau kite berpuase, menahan lapar dan dahaga je xcukop...kene jage mulut dan semua2 la. mungkin juga ade perkara2 yg xberfaedah yg dibuat semase berpuase juga akan termasuk dalam golongan2 nie la. bagi orang yang berjage malam plak, mereka nie berjage malam sebab nak tunjuk hebat dan sebagainye. n semua info nie bukan lah dtg dari aku. nie sume adalah pandangan beberapa orang ulama berdasarkan hadis Nabi 2. Selamat berpuase!!!

p/s : sorry xdapat nak cari hadis Nabi yang sebenar. yg di atas 2 merupakan luahan kembali setakat mane yang aku paham dari hadis 2. peace!!

No comments:

Post a Comment